Motobi

MotoBi Bromfietsen

De eerste bromfiets die Giuseppe Benelli lanceerde was van het model “een duwtje in de rug”.
Hij had zojuist het “ei” model in de motoren geïntroduceerd en voerde dit door in de bromfiets.
Het was een klein zuigergestuurd ei van 44cc in het achterwiel, vastzittend aan het achterspatbord. In Motociclismo van december 1953 staat deze tekening-foto.
In de catalogus van de Millaanshow staat verder vermeld: horizontale cilinder; 40 x 35 = 43,9 cc, compressie 1:6; vermogen 1,56 pk bij 4000 toeren; magneetontsteking; rolaandrijving op het achterwiel; buizenframe; parallel voorvork; gewicht 33 kg; topsnelheid 40 km/h en verbruik 1,8 per 100 km.  Of deze bromfiets ooit is geproduceerd is niet bekend,zelfs in Italië zijn ze niet bekend, deze vroege uitvoering van de Sparta-Met.
In de midden jaren ’50 was MotoBi volop bezig met de motoren en kwamen de bromfietsen op een 2e plan, pas in 1962 toen MotoBi weer was samengevoegd bij Benelli kwamen de MotoBi bromfietsen op de markt.


1962 Ciclomotore Donna

Deze 49cc kwam als eerste uit de fusie met Benelli, het blokje is ook een Benelli product, een jaar later kwam dezelfde brommer ook onder Benelli uit en hete toen Monomarcia


1962 Sport

De Motobi Sport heeft als eerste bromfiets uit Pesaro een dubbel wiegframe,
dit frame zou 2 jaar later ook voor de Benelli bromfietsen gebruikt worden.


1963 3 speed de Luxe

met een geperst stalen frame wat gemakkelijk en goedkoop in serie gemaakt kan worden,
hier de luxe uitvoering met buddyseat de Lusso had een enkel zadel.


1965 Sport 48

was de goedkoopste met 3 handversnellingen, wiegframe en voetsteunen. Het motorblok was hetzelfde als van de hierboven beschreven speed 3 speed


1965 America 48

De “48 america”, een op dezefde basis geschoeide brommer, maar dan met enkele zit, valbeugels, hoog stuur, bagagerekje en vierkante koplamp.
Net als bij de Sport Speciale zit er links op het motorblok een aangebouwde voetschakeling.


1965 Sport speciale 48

kenmerkend voor de sport speciale in die tijd zijn de kleine spatborden,
de langere tank, lage clip-ons, voetversnelling en een open carburateur. 


1965 Speciale export 48

Vanaf nu lopen alle MotoBi modellen gelijk aan Benelli,
het enige verschil is nog de tank badge.


1967 Sprint 3V

Hier MotoBi op de tank en Benelli badge op het blok


1967 Sprint 3V Turismo

Deze is gelijk aan de Sprint hierboven, nu met eenpersoons zadel en bagagerek.


1967 Cobra 48

Deze was speciaal gemaakt voor de Amerikaanse markt