Technische Tips voor nieuw & Clasic Benelli

Frontcover van de Tornado Tre kuip bewerken

Als Benelli Tornado rijder zul je gemerkt hebben dat de koelvloeistof temperatuur zeer snel oploopt tot 92-95 graden, juist in dit bereik schakelen de koelfannen in. Het probleem is dat dit inschakelen van de fannen de accu best zwaar belast, bij hogere toerentallen is dit geen probleem dan kan de dynamo dit vlot aan, maar rij je veel in stadsverkeer, files of filevorming dan wordt dit anders. Als de accu te zwak wordt verschijnt in het display de melding “BAT” en in het slimste geval kun je de motor niet meer starten. Om dit probleem wat tegemoet te komen kan men de frontcover voorin de kuip iets bewerken, als eerste moet je dan de frontcover uitbouwen, dit gaat eenvoudig met een inbussleutel de 8 schroeven uit de kuip draaien en evt de schroef onderin de kuip die de twee kuiphelften aan elkaar verbind en dan neem je de frontcover eruit, voor deze actie hoeft er verder geen ander kuipdeel verwijderd te worden.

Nu je het schutbord hebt gedemonteerd kun je het nieuwe profiel naar keuze uitzagen, nadat je dit hebt gedaan nog even de randen afbramen en mooi bijvijlen en het is weer klaar voor montage.
Nu zal het motorblok meer luchtkoeling krijgen waardoor de koelvloeistof temperatuur ook zal dalen en de koelfannen veel minder zullen aanslaan wat dan weer de accu spaart. Persoonlijk zou ik achter de openingen fijn  racegaas monteren, dit maakt de monteur die aan je machine moet werken erg blij dan hoeft hij niet eerst een hoop grofvuil te verwijderen. Dit racegaas moet niet te fijn zijn want anders beïnvloed dit de rijwindkoeling weer, dit gaas is verkrijgbaar bij de automaterialen handel of ook wel bij de scooterhandel.                       Succes !! tip van Maniac Motors DLD