Benelli BN 600 R
Er waren al langer geruchten dat Benelli met een viercilinder in lijn wilde komen, in 2009 lekte al eens een foto uit van een viercilinder motorblok, maar nu is het toch werkelijkheid.
Voor 2014 heeft Benelli de nieuwe BN 600, een vloeistofgekoelde 4-takt viercilinder-in-lijn met dubbele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder. Het maximale vermogen is 82 pk (60 kW) bij 11.500 toeren en een maximum koppel van 52 Nm bij 10.500 tpm. In de media wordt gesproken dat Benelli goed naar een blok van een van de Japanse 4 had gekeken, echter ik heb nog geen Japans blok kunnen vinden wat enigsinds lijkt op het Benelli blok.
Het stalen vakwerkframe wordt afgeveerd met een 50 mm dikke upside-down voorvork met 50 mm, terwijl de swingarm werkt met een enkele schokdemper. Het remsysteem bestaat uit dubbele zwevende schijven met een diameter van 320 mm en radiale remklauwen aan de voorkant en een enkele schijf 240 van mm met dubbele zuigers aan de achterzijde. De 17 “wielen zijn gemaakt van aluminium en voorzien van 120/70 en 180/55 banden. De tank heeft een capaciteit van 15 liter. De BN 600 wordt leverbaar in wit, zwart en oranje en zal beschikbaar zijn vanaf medio 2014, volgens Benelli tegen een “zeer concurrerende prijs”, in Nederland zal dat rond 7000 Euro liggen. De Europese versie verschild van de Oosterse, de verschillen voor Europa zijn, O.A. de voorvork Marzocchi, achterdemper Sachs en de remmen komen van BremBo.
In het verre Oosten heet deze Benelli BJ 600 GS en wordt daar ook aangeboden onder de merknaam Keeway en CPI deze twee merken zijn er ook in Europa. Van de Chineze uitvoering zijn al wel foto’s van detail beschikbaar en ik neem aan dat ze niet zo veel zullen verschillen met de Europese uitvoering, zo snel dit beschikbaar is worden onderstaande foto’s vervangen.