1971 – 1988 De Tomaso periode
De redder in nood was Alesandro de Tomaso die het merk Benelli overnam. Hij had grootse plannen met Benelli en nam de Duitser Peter Dürr in de arm om een twee takt twin te ontwikkelen, dit werd de 125 2c & 250 2c beide werden in 1972 leverbaar. Meteen werd er ook een serie nieuwe brommers geïntroduceerd n/l de T50 serie, het blok hiervan was nog door de Benelli broers ontwikkeld maar nog niet in productie genomen, op de basis van het T50 blok werd ook nog een 125cc eencilinder ontwikkeld. Uit de Benelli erfenis kwam ook de Tornado 650 en deze werd vanaf 1971 volop leverbaar. Door de gedrevenheid van Alesandro De Tomaso was het zo dat Benelli de gehele motorwereld in 1972 op z’n kop zette met de eerste zescilinder motorfiets in serie productie de “750 Sei”. Op dit motorblok werd een hele range vier en zes cilinders gebaseerd zoals 350 RS, 500 Quattro, 500 LS, 354, 504, 654 en 900 Sei, al deze modellen stonden op dezelfde basis motorblok waarbij sterk was gekeken naar de Honda 500 Four uit 1971. De Tomaso ontwikkelde nog wel een eigen viercilinder in 1976 zag de Benelli 250 het levenslicht, op dat moment was het werelds kleinste viercilinder in productie met zijn 231cc, dit was een futuristisch model wat niet aansloeg en het jaar daarop was er een nieuw model de 254 met hetzelfde motorblok. Dit blok werd ook nog een keer gehalveerd en zo ontstond de 124 twin. De laatste motorfiets die onder De Tomaso werd gebouwd was de 2 takt 125cc Jarno in 1987. Echter ook De Tomaso was in zwaar weer beland, in de begin jaren ’80 was de motormarkt slecht en Benelli had niet doorontwikkeld en was ruim ingehaald door de Japanse concurrentie en dit koste Benelli de kop, hij had Moto Guzzi al afgestoten