Tip voor “Krachtei” modellen MotoBi & Benelli

Fritz Alexander van AMEX vertelde mij, dat met name bij de krachteieren het nog al eens gebeurde dat een veer van de remschoenen brak. Hij, als eigenaar van een grote motorzaak, heeft een paar maal een klant gehad die door het breken van zo’n veer een blokkerend voor- of achterwiel kreeg. Gevolg was een ongeluk waarbij de berijder(s) en hun geliefde ei forse schade opliepen.
Sinds het eerste geval heeft hij de gewoonte bij elke motor met trommelremmen een dunijzerdraadje van de ene naar de andere remschoen te binden door de veer heen. Als de veer het dan begeeft, dan blijft de gebroken veer op zijn plaats en schiet niet los met mogelijk vastlopen tussen de remschoenen. De veren van de krachteieren waren van Tjechische makelij. Hij verving de gebroken veer voor een betere DKW veer, maar plaatste desondanks toch een simpel ijzerdraadje in de veer.
Zelf heb ik een opgelapt krachtei vorig jaar gekocht. Die motorfiets was behoorlijk gecrachst, zijdeksel eruit gescheurd, andere voorvork en tank en het achterframe krom en opnieuw gelast. Opvallend: nieuwe remankerplaat met remschoenen en veren en… de aluminium binnenkant van de trommel was fors beschadigd!  Peter Oort