Primo Zanzani

Oorspronkelijk een succesvol coureur met een eigen team, maar spoedig een zeer goede tuner. De fabrieks leiding wist Zanzani over te halen in 1957 om voor hun de racers te tunen. Een kleine ploeg, die bestond uit de direkteur Marco Benelli, Primo Zanzani (hoofd ontwikkeling en race-afdeling), constructeur Sanchioni, chef ontwikkelingswerkplaats Gigetto en Werner Maltry, de ideevolle Zwitserse importeur zorgden ervoor dat elk jaar de nieuwste verbeteringen werden doorgevoerd. Niet alleen in de racers, maar ook juist in de standaard machines kwamen carterverstevigingen, rollenlagers, zwaardere drijfstangen, dikkere trekbouten enz. Allemaal dingen die regelrecht uit de racerij voortkwamen

zanzani20frameengine[1]

Zanzani, bekend om zijn speciale buizen achterframe, typische tank en 6-bout cilinderkop heeft tot 1969 bij MOTOBI-BENELLI gewerkt. Toen is hij voor zichzelf begonnen als tuning-bedrijf voor privé coureurs en een fijnmetaal bewerkingsbedrijf. Velen heeft hij aan een overwinning geholpen. 

Zanzani[1]

Wedstrijd resultaten

Van 1957 -1972 zijn er met deze kracht-eieren in de 125 cc, 175cc en de 250 cc klasse ongelooflijk veel overwinningen behaald. In 1966 had MOTOBI al meer dan 500 overwinningen opgeeist en al 30 x een landstitel veroverd. De reeks gaat door tot 1972 en teveel om hier op te noemen!
 

Nieuwe Productie

Tot vandaag de dag zetten zijn zoons zijn metaalbewerkingsbedrijf voort, echter hebben ze voor hun vader Primo een aparte werkplaats ingericht bij hun fabriek. Zoon Mirko zorgt goed voor hem, Primo is nu ruim boven de 80 en is niet meer zo goed ter been, maar hij denkt nog steeds 24 uur per dag aan MotoBi en is nog steeds bezig om zijn racer te verfijnen. Naast de werkplaats heeft Mirko ook voor een monteur gezorgd, die op aanwijziging van de meester de werkzaamheden mag uitvoeren.
Met de oude mallen worden sinds 1998 weer nieuwe "oude" Zanzani Motobi's gemaakt. De basis is exact gelijk aan racers uit 1970. De motoren hebben dezelfde 6- bouts cilinderkop ( SEI TIRANTI ) en leveren met hun 38 mm SSI carburateur 36 hp bij 10.800 rpm. Momenteel zit Zanzani met zijn "Motobi's" door betere tuning al boven de 40 hp en behaalt de motor met berijder een topsnelheid van ruim boven de 200 km/uur. Alleen het speciale motorblok dat uiterlijk nog op het originele lijkt, maar van binnen geheel sterker en beter is en exact gelijk aan het type van 1970 met zijn natrium gevulde kleppen is ook te koop, ook zijn er onderdelen te koop en losse motorblokken.
Met deze nieuw opgebouwde Zanzani MotoBi racers worden vele classic racers verreden en met groot succes, ze zijn altijd in de voorste gelederen te vinden en vaak als winnaar.

Zan-fair[1]

zan-new[1]

zan250c[1]

Bij interesse kijk maar eens op hun website www.motobi.com  of
ZANZANI PRIMO & C. SNC
61100 PESARO ITALIA
TEL.039-0721279931
FAX 039-0721279951

Hieronder is ook een filmpje waarin de meester zelf uitleg geeft over de bouw van de 250cc Sei Tiranti met uiteg van de onderdelen, helaas is het alleen in het italiaans en duurt  27 minuten.