Motobi scooters
De eerste scooter van Motobi was de “Picnic” een licht opvallend scootertje met een 75 cc kopklepmotortje en geforceerde koeling. De motor zit rechts van het achterwiel en de koppeling met de drie versnellingsbak bevinden zich aan de linkerkant.
De krukas is daarvoor helemaal tot de andere zijde doorgetrokken.
Dit is natuurlijk gedaan voor de goede gewichtsverhouding, in tegenstelling tot Vespa, waar je altijd scheef op zit. Verdere bijzonderheden: 16 ” wielen, voor en achtervering, zelfdragende carosserie en geforceerde koeling.
Topsnelheid 70 km/h en verkocht in Nederland voor fl 1195,-
1963 Cicloscooter
Een 2 takt bromscooter met 49cc
3 handversnelling.
gewicht 55 kilo
topsnelheid 40 Km/U
vermogen 1,5 Pk bij 4500 Tpm
Voor en achter vering
Dit was een scooter voor het volk, eenvoudig van opbouw en goedkoop te produceren.
Deze scooter was er onder de naam Benelli en MotoBi,
beide uitvoeringen waren gelijk op bestickering na.
De productie van de Cicloscooter was alleen in 1963 en 1964
1959 – 1965 “Catria”
Nederlandse importeur N.I.M.A.G. uit Den Haag omschrijft in zijn folder de Catria als volgt:
“Dit schitterend nieuwe Italiaanse raspaard uit de stal van MOTOBI verovert stormenderhand geheel Europa door zijn uitzonderlijk goede wegligging, fraaie afwerking en grote prestaties (kruissnelheid 107 kmu)”
Verdere gegevens, 175 cc 4T blok van het kracht-ei, 12 inch wielen, 4 versnellingen (voet), 8.5 pk en een gewicht van 125 kg. Geen geforceerde koeling, maar rijwindkoeling. Prijs f 2195.-
Duidelijk zichtbaar op de foto is het Catria 175cc motorblok te herkennen, alleen de carterdeksels zijn afwijkend.
Ook is hier mooi het Hak/Teen schakel pedaal verwerkt in de scooter.
Ondanks de zeer lovende test van de ANWB heeft de scooter het niet tegen de Duitse Heinkel, die in dezelfde prijsklasse lag, kunnen op nemen.
1964 -1967 “Picnic 125”
Bij ons niet verkocht, wel in Amerika als de “The Family Scooter”. Basis van deze scooter is hetzelfde als de Picnic 75 4T. Nu zit er een 125 cc 2-Takt blokje in, op dezelfde wijze als bij de viertakt; rechts cilinder, zuiger met geforceerde koeling; links aan de andere kant van de zeer lange krukas de koppeling, versnellingsbak, kickstarter en ketting. Het vermogen van slechts 4,5 pk wordt door de bekende boring x slag van 54 x54 mm op het achterwiel overgebracht. Het lage gewicht van 70 kg zorgt toch nog voor een top van 90 km/h.