MotoBi 2 Takt straatmotoren
2-Takt straatmotoren
Voor algemene informatie: zie geschiedenis
Hieronder volgen op chronologische wijze de belangrijkste modellen die door “B” en MOTOBI gemaakt zijn. Ook de voortzetting van de kracht-eieren door Benelli wordt vermeld. Benelli heeft andere motoren en bromfietsen, zoals de 125 en 250 cc 2c (de opvolger van het krachtei) en de Tornado ook onder de naam MOTOBI verkocht. Deze vallen niet onder de “echte” Motobi’s. Benelli heeft dit gedaan omdat bij de overname begin jaren zestig, de afspraak was dat de merknaam moest blijven bestaan. Zij hebben er goed garen bij gesponnen, want MOTOBI stond in hoog aangeschreven bij de Italianen
Het eerste prouduct van Ing. Giuseppe Benelli was een 98cc 2 Tact. Het frame was opgebouwd uit kokerbalken en achterwiel met spatbord werd afgeveerd door een set bladveren onder het motorblok. Het bijzondere aan het motorblok was de vorm, rond en al een beetje ei-vormig. De liggende cilinder had een stervormige kop voor optimale koeling. De aanzuiging via de krukas zorgde voor een zeer zuinig verbruik van 1 : 50. Bovendien kon de mengsmering met minder olie doen. Topsnelheid voor deze éénzitter is 70 km/h en de drie versnellingen werden met de rechtervoet bediend
Ieder jaar moet je als fabrikant met iets nieuws komen om aandacht van publiek en pers op je te richten.
“B” kwam op de Milaan-show met een opgeboorde versie naar 115 cc en het meescharnierende achterspatbord werd vastgezet aan het frame.
Verder was de motor identiek.
De 115 werd nu opgeboord naar 125cc was nu ook leverbaar met buddyseat en kreeg schokbrekers achter.
Ook werd een nieuw model, de B 200 Spring Lasting met krukas aanzuiging en echt “ei” model motorblok getoond.
Pas eind 1953 werd hij leverbaar, maar met normale zuigergestuurde inlaat.
Het 115 cc motorblok werd vergroot naar 125 cc. Probleem was dat de motor te weinig benzine-lucht mengsel kreeg via de krukas (zelfde probleem als het prototype van de B-200). De “B” 125 moest toch sneller zijn dan concurrerende 125 cc motorfietsen en voor betere vulling werd een extra inlaat via de cilinder toegevoegd. Van deze machine zijn er heel weinig gemaakt en ging de fabriek al snel over naar een eenvoudiger te bouwen motorblok. Dit model had voor die tijd een behoorlijk topsnelheid van 90 km/h.
Eindelijk was de B-200 productie klaar en met een gewone aanzuiging via de cilinder werd deze dubbele B98 in ei-vorm op de markt gebracht. Met een rijklaar gewicht van 110 kg behoorde deze twin tot de snellere straatfietsen en wilde Giuseppe het opnemen tegen de zwaardere Duitse en Engelse 200 cc motoren. Daarom kreeg de B 200 de naam “Spring Lasting” mee om internationaal bekend te worden. Topsnelheid is 110 km/h in standaard versie.
De productie van de B 200 Spring Lasting draaide op volle toeren met tegelijkertijd de B 125 die nu ook een ei-vorm motorblok had. Geen losse 3-versnellingsbak meer maar een ingebouwde 4-bak, net zo als bij z’n grotere broertje.
Kenmerken B 125:
Boring x slag : 54 x 54 mm – Compressie: 1 : 6
Vermogen : 6 pk – Gewicht: 75 k
Topnelheid: 90 km/h
Eind 1954 bij de introductie van het nieuwe programma voor 1955 wordt de naam “B” verandert.
Nieuwe frame- en motor nummers.
Vanaf nu (1955) verandert de frame en motortelling: tot die tijd werd opeenvolgend genummerd, ongeacht het type wat de fabriek verliet. In de afgelopen 5 jaar eindigt de fabriek op ongeveer 5500.
Motobi begint aan een nieuw zes-cijferig nummersysteem, waarbij het eerste cijfer het model aangeeft en het tweede cijfer het type.
Voorbeeld:
Imperiale 125 cc: * 410000 *
Catria 175 cc: * 450000*
Catria Sport en racers * 470000 *
Ardizio 125 2T: * 500000*
Spring Lasting 200 2T : * 700000 *
Spring Lasting 250 2T : * 710000 *. eerste helft 1955
Spring Lasting 250 2T ; * 720000 , 2e serie motorblokken met updates 2e helft 1955
De latere 250 cc 4T in 1965 kwam in de plaats van de Catria Sport en ging men verder in de 47**** serie. Ook nadat de 41**** nummering van de 125 cc 4T imperiale vol was ging men door naar de 43**** en de 44****.
In 1967 werden frame- en motornummer losgekoppeld van elkaar en in 1969 vervielen de namen en kreeg de 125 SS nu voor het nummer NI te staan, hetgeen Nuovo Imperiale betekent.
Nieuw logo en vijf typen worden gepresenteerd.
De oude “B” 125 heet voortaan Ardizio en wordt wordt geleverd als Turismo (zadel),
Extra lusso (buddy seat, accu en zijkastjes) en als Sport.
De Spring Lasting 200 cc heet voortaan Gran Turismo en als nieuw model komt de Spring Lasting Gran Sport,een 250 cc versie.
Met deze, door de fabriek opgevoerde “Speciale” worden voor het eerst racesuccessen behaald en wereld record gebroken.
1956 – 1965
De twee-takts zijn in deze periode voor de fabriek van minder belang. Wedstrijdresultaten waren mager en met de komst van het 4-T krachtei, die wedstrijd naar wedstrijd won, werd er door de fabriek geen wijziging in de motoren aangebracht. Alleen wat uiterlijke veranderingen zoals kleur en tank werden toegepast. De B200 en B250 verdwenen in 1960 van het programma en de Ardizio hield het in de eenvoudigste uitvoering nog tot 1965 vol. Er werden van de laatstgenoemde zeer weinig verkocht, maar als goedkoop instapmodel deed hij het op de folder nog aardig.
Voorbeeld van de aanschafprijs in 1956:
Ardizio 125 cc 2T: L 195.000
Catria 175 cc 4T : L 225.000
Spring Lasting 200 2T: L 290.000
Spring Lasting 250 2T: L 335.000