Korte historie van het merk “Benelli”

1911 - 1971 Benelli periode

1911 - 1971 Benelli periode
1920 Tonino Benelli

Benelli is in 1911 nabij Pesaro in Italië, opgericht door de gebroeders Benelli. Al snel kreeg het merk Benelli grote bekendheid met hun snelle race motoren. Tonio Benelli zelf als coureur behaalde op zijn eigen merk in de late jaren 20 en begin jaren dertig maar liefst 4 maal het Italiaans kampioenschap binnen in de toen populaire 175cc klasse. Ook hebben diverse andere coureurs grote successen op het merk Benelli behaald. Enkele befaamde namen die Benelli beroemd hebben gemaakt zijn; Brusi (Italiaans kampioen 1929), Ted Mellors (winnaar lightweight TT Man 1939), Dario Ambrosini wereldkampioen 250cc 1950), Leopoldo Taterini (winnaar Giro d’Italia), Tarquino Provini, Kel Carruthers (wereldkampioen 250cc 1969), Renzo Pasolini, Walter Villa e.a.
Voor normaal straatgebruik werden er diverse modellen geproduceerd, voor de 2e wereldoorlog waren dit voornamelijk èèncilinders met een cilinderinhoud van 250cc en 500cc. Na de 2e wereldoorlog moest allereerst hun plat gebombardeerde fabriek herbouwd worden.

Benelli 125 1921
Benelli 175 tipo Monza 1932
Benelli 500 tipo sport 1936

In 1949 kwam weer hun eerste nieuwe naoorlogse model de 98cc "Letzia" die al snel werd opgevolgd door het succesnummer de 125cc "Leoncino" die verscheen in een tweetakt en een viertakt versie. Midden jaren 50 kwam er een 250cc twin bij genaamd "Leonnessa". Begin jaren 60 was het een zeer moeilijke tijd voor motorfiets fabrikanten, zo ook voor Benelli broer Guisseppe die in 1948 het familie concern verlaten had om zijn eigen merk Moto "B" te beginnen. In 1962 nam Benelli zijn motormerk wat intussen MotoBi hete in de volksmond weer op in het familie bedrijf. Wat hier van overbleef was een uniek motorblok namelijk het "Krachtei". Dit kwam Benelli in deze moeilijke tijd bijzonder goed uit en ze borduurde door met dit blok tot 1972. In 1968 werd er eindelijk weer zware Benelli geïntroduceerd de "Tornado", het zou echter duren tot 1970 voordat deze leverbaar werd. Intussen was Benelli ook in financiële moeilijkheden gekomen (voornamelijk door de race activiteiten). 

Benelli 125 Leoncino 1955

Benelli 125 Leoncino 1955

Benelli 250 Sprite 1968

Benelli 250 Sprite 1968

Benelli Tornado 650 1969

Benelli Tornado 650 1969