Benelli Tornado 900 Limited Edition

Na de introductie op Eiland Man van de Benelli 900 Tornado in het jaar 2000, startte Benelli in het WK superbike seizoen 2001.  Een van de regels van het WK superbike is dat de racer moet zijn afgeleid van een straatmodel, voor kleine fabrikanten moeten er 150 eenheden gebouwd worden om aan het reglement te voldoen, destijds kreeg Benelli 1 jaar uitstel zodat de druk hoog was om in 2002 met het homologatie model van de Tornado te komen. In 2001 werd de Benelli Limited Edition al enkele keren gespot in Italië, een van de eerste die de gelegenheid had om met het preproductie model te rijden was Alan Catchart.

Nieuw aan de 900 Tre L.E. 

Benelli had het motorblok opnieuw op de tekentafel gelegd en diverse dingen verandert sinds het prototype zoals dat op het eiland Man had gereden. De cilinderinhoud was hetzelfde gebleven, maar de boring waren nu vergroot van 85mm naar 88mm en de slag werd verkleind van 52,5mm naar 49,2mm. Een gegeven is dat een motor met een kortere slag motor veel hogere toerentallen aan kan, de rode streep kwam nu ook 1000 toeren hoger te liggen op 12.000 tpm. Ook was het vermogen stevig gegroeid, het prototype leverde 128 PK, terwijl voor de nieuwe layout van het motorblok 144 PK werd geclaimd, deze versie kwam ook voor het weggebruik.
Volgens Benelli’s technische mannen Riccardo Rosa en Pier Luigi Marconi, betekende de grotere boring dat er meer ruimte was voor grotere kleppen, wat weer belangrijk is voor meer vermogen. Ook hadden ze het gewicht van de krukas naar beneden gebracht zodat het blok nog sneller en hoger in toeren klom. Het injectie systeem wat op het prototype werd gebruikt was ook komen te vervallen, nu werd er een gebruikt van het merk Sagem, en dat is ook de firma die het ook voor de Truimph driepitters verzorgde. Nog een grote verandering aan het nieuwe motorblok was de koppeling, de natte koppeling werd vervangen voor een droge koppeling met anti-blokker systeem, iets wat weer gewicht spaart. Deze layout van het motorblok werd voor de Limited Edition gebruikt, voor de latere normale Tornado 900 waren er diverse aanpassingen,b.v. de koppeling en goedkopere materialen dus geen Carbon of Magnesium meer.

Styling

De Engelsman Adrian Morton tekende voor het super ontwerp wat voor jaren als vooruitstrevend kan worden aangemerkt. De Limited Edition hangt vol met de meest exclusieve onderdelen, zoals de voorvork van Ölhins waar ook de achterdemper vandaan komt, Brembo serie ORO remmen, Titanium uitlaat van Arrow en het hele bodywerk van Carbon, ook de tank en luchtgeleidingspijpen onder de kuip naar de radiator boven het achterwiel. Verder zijn er diverse blokdelen uitgevoerd in Magnesium om gewicht te sparen. Standaard werd de Limitred Edition uitgeleverd met een koffertje met daarin diverse kettingwielen en excenters om de balhoofdshoek te kunnen veranderen en een fraaie afdekhoes voor de motorfiets met grote opdruk Benelli Tornado Limited Edition.

Magnesium koppelingsdeksel
Exclusief deze proppellers
werd compleet afgeleverd

Uitlevering

Alle Tornado’s 900 Limited Edition zijn handmatig gebouwd in 2002, er is slechts een kleur geleverd n.l. groen/grijs de succesvolste racekleuren van Benelli uit de jaren ’60-70. Dat de prijs voor dit fraais hoog was is duidelijk, af fabriek incl. BTW was dat 36.000 Euro, dus voor Nederland kwam hier de BPM nog bij. 

Voor deze prijs werden ze wel netjes genummerd rechts op het frame zodat een ieder kan zien dat je met een Limited te maken hebt.
Ze konden destijds rechtstreeks bij voorinschrijving besteld worden via het internet waarna hij werd uitgeleverd via de landelijke importeur, ook de exclusieve folder kon alleen via het internet worden aangevraagd, als je geluk had kreeg je zo'n map thuis gestuurd met daarin 27 glossy folders.