Nieuw

Benelli TnT 899 & 899 S

Benelli TnT 899

2008 komt er een kleine TnT bij de 899, waarom een 899 naast de brute TnT 1130 ? Als het alleen om de prijs zou gaan dan zou het een misrekening moeten zijn geweest, uiteindelijk kost het produceren van een 3 cilinderblok met 900 CC nagenoeg hetzelfde als het 1130 blok. Er zijn kosten bespaard door deels een minder luxe uitvoering neer te zetten. Zo is het windschermpje eenvoudiger gestyled, eenvoudiger rempomp voot, het stuur is zwart in plaats van de „brons“ kleur, maar met name het eenvoudigere instrumentarium zorgt voor een kosten reductie. Hoe staat het met het vermogen. Ten opzichte van de 1130 is het vermogen van ca 135 pk gereduceerd naar ca 120 pk. Het koppel wat bij de 1130 over een groot toerengebied boven de 100Nm ligt is bij de 899 maximaal 88Nm bij 8000 tpm. Ligt de rode streep bij de 1130 bij 8500 tpm bij de 899 ligt dat iets hoger deze mag door tot 10500 tpm. Doordat de 899 meer toeren draait is hij veel soepler te rijden en heeft niet zo dat brute als of niets karakter van de 1130 en de 899 is dus veel vergevingsgezinder, maar ook met zijn 120 Pk blijft het een motorfiets waarbij je bij de les moet blijven, het is nog steeds een zeer sterke motor, op YoiuTube staat zelfs een video dat ze de 899 door de 260 km/u draaien. Qua frame is de 899 gelijk aan de 1130, alleen de 50mm voorvork van Marzocchi is niet in stelbaar en zo ook de achter demper van ZF Sachs is niet instelbaar. De 899 is leverbaar in het zwart en wit.

Benelli TnT 899S