Benelli 750 Sei prototype

Benelli 750 Sei Prototype gebouwd in 1971 voor de introduction in 1972
 
Uniek in 1971 werd deze Benelli 750 Sei gebouwd om in 1972 voor een wereldprimeur te zorgen als werelds eerste zescilinder voor de openbare weg.  Dit is de enige bekend zijnde prototype van de Benelli 750 Sei en is in bezit van een ex. werknemer van Benelli in Pesaro. Bij de verhuizing in de jaren 80 naar de nieuwe fabriek in Pesaro kwam uit het magazijn deze 750 sei tevoorschijn, hij had jaren achterin het magazijn gestaan en mocht nu verkocht worden van de toenmalige directeur Delegato Cerdonghi.  De 750 Sei kwam niet geheel ongeschonden uit het magazijn en de huidige eigenaar heeft er zodoende enkele delen vervangen, zoals de uitlaten, de beugel om het zadel, achter schokbrekers, de dynamo deksel en de zijkapjes, deze zijn allemaal van het latere productie type, wel zijn alle originele oude prototype onderdelen nog aanwezig.

Het duidelijkste kenmerk van deze 750 Sei protype is natuurlijk het zandgegoten cater, dit is uniek en is eigenlijk ook niet na te maken. Ook heeft hij de afgeronde cilinderkop bij de latere productie modellen was deze vierkant en iets breder. Na zeggen zijn er slechts twee van deze prototypes gemaakt en een is er nu dus weer opgedoken.

Zandgegoten carters

Zandgegoten carters

 Afgeronde cilinderkop

Afgeronde cilinderkop

Met deze kleurstelling is hij het bekendst van de persfoto's uit 1972 en de persintroductie in 1972 bij het hotel "Canal Grande" van A de Tomaso in Modena. De motorfiets op de foto's is jaren tentoongesteld geweest bij het Guggenheim museum in  Bilbao en New York.