Benelli 1130 TnT 2003
Eind december 2003 lekten de eerste tekeningen uit van de door Arian Morton getekende Benelli naked bike de TnT over het internet. Deze tekeningen beloofde iets aparts en stijlvols, Adrian Morton kreeg de vrije hand van Adrea Merloni en kon zich helemaal uitleven.
Januari 2004
Tot ieders verbazing duiken er ineens spionage foto’s van de 1130cc kale Benelli op, hierop is al duidelijk te zien welke weg Benelli op gaat met de Naked versie. Tegen die tijd was er ook al informatie te vinden dat de cilinderinhoud uitkwam op 1130cc met een vermogen rond de 140 PK. Op de eerste rijdende foto’s kon je goed zien dat het een vergevorderde motorfiets was er zaten onderdelen niet op die je wel op de eerste tekeningen zag. Maar duidelijk was wel dat er snelheid in zat met het op de markt brengen van de Benelli Naked, hier op de eerste foto’s nog met Tornado Tre koplamp
Februari 2004 De salon van Milaan
Op 18 Februari was de motorsalon van Milaan en daar pakte Benelli grootst uit met een complete presentatie van de nieuwe Benelli 1130 TNT in de productie vorm. Er was een hele show omheen gemaakt met in de hoofdrol de Benelli 1130 TNT en de trotse Benelli eigenaar Andrea Merloni (zie foto’s). Nu kwamen ook de uiteindelijke technische gegevens naar buiten en dat loog er niet om, het zou een echte brute streetfighter worden.
Trinitrotoluene (TNT) chemische formule C6H2(NO2)3CH3 is een zeer explosief goedje, zo ook de Benelli 1130 dus een uitstekende naam voor deze krachtige Benelli naked.
De nieuwe Benelli was een zeer potente, karaktervolle, eigenzinnige motorfiets met een uniek design, dat niet alleen voor de adrenaline stoot in het rode gebied zorgde, maar dankzij het lage koppel en de lineaire vermogensafgifte dat je adrenaline te kort kwam. De TnT zorgt voor veel rijplezier, maar ook de vormgeving, smalle heupen en brede schouders, een atleet in topvorm. Als je op de motorfiets gaat zitten valt meteen de lage zitpositie op en de motor voelt erg licht aan en de tank sluit goed aan op de benen. De voetrusten zijn iets naar achter geplaatst en dan met het iets hogere stuur zit je in een actieve sportieve houding klaar voor de strijd.
Al in het lage toerengebied verraad de motor zich al met zijn donkere tonen, er is geen twijfel over mogelijk hier merk je direct dat je met een krachtige motorfiets hebt te doen. In de eerste instantie is het een motorfiets voor de gevorderde rijder en degene die een kale motorfiets prefereren voor een sportmodel, zonder dat er aan prestaties en rijplezier wordt ingeboet. Het is geen motorfiets voor alleman, het is wel een ideale motorfiets voor de zondagmorgen om eens effe lekker te raggen.