Benelli 1130 TnT 2003

Eind december 2003 lekten de eerste tekeningen uit van de door Arian Morton getekende Benelli naked bike de TnT over het internet. Deze tekeningen beloofde iets aparts en stijlvols, Adrian Morton kreeg de vrije hand van Adrea Merloni en kon zich helemaal uitleven.

Januari 2004

 Tot ieders verbazing duiken er ineens spionage foto’s van de 1130cc kale Benelli op, hierop is al duidelijk te zien welke weg Benelli op gaat met de Naked versie. Tegen die tijd was er ook al informatie te vinden dat de cilinderinhoud uitkwam op 1130cc met een vermogen rond de 140 PK. Op de eerste rijdende foto’s kon je goed zien dat het een vergevorderde motorfiets was er zaten onderdelen niet op die je wel op de eerste tekeningen zag. Maar duidelijk was wel dat er snelheid in zat met het op de markt brengen van de Benelli Naked, hier op de eerste foto's nog met Tornado Tre koplamp

Februari 2004 De salon van Milaan 

Op 18 Februari was de motorsalon van Milaan en daar pakte Benelli grootst uit met een complete presentatie  van de nieuwe Benelli 1130 TNT in de productie vorm. Er was een hele show omheen gemaakt met in de hoofdrol de Benelli 1130 TNT en de trotse Benelli eigenaar Andrea Merloni (zie foto’s). Nu kwamen ook de uiteindelijke technische gegevens naar buiten en dat loog er niet om, het zou een echte brute streetfighter worden.

Trinitrotoluene (TNT) chemische formule C6H2(NO2)3CH3 is een zeer explosief goedje, zo ook de Benelli 1130 dus een uitstekende naam voor deze krachtige Benelli naked.
De nieuwe Benelli was een zeer potente, karaktervolle, eigenzinnige motorfiets met een uniek design, dat niet alleen voor de adrenaline stoot in het rode gebied zorgde, maar dankzij het lage koppel en de lineaire vermogensafgifte dat je adrenaline te kort kwam. De TnT  zorgt voor veel rijplezier, maar ook de vormgeving, smalle heupen en brede schouders, een atleet in topvorm. Als je op de motorfiets gaat zitten valt meteen de lage zitpositie op en de motor voelt erg licht aan en de tank sluit goed aan op de benen. De voetrusten zijn iets naar achter geplaatst en dan met het iets hogere stuur zit je in een actieve sportieve houding klaar voor de strijd. 
Al in het lage toerengebied verraad de motor zich al met zijn donkere tonen, er is geen twijfel over mogelijk hier merk je direct dat je met een krachtige motorfiets hebt te doen. In de eerste instantie is het een motorfiets voor de gevorderde rijder en degene die een kale motorfiets prefereren voor een sportmodel, zonder dat er aan prestaties en rijplezier wordt ingeboet. Het is geen motorfiets voor alleman, het is wel een ideale motorfiets voor de zondagmorgen om eens effe lekker te raggen.

Naked bike 

Deze naam staat ook voor rijplezier en voor motorfietsen met een hoog koppel bij lage toerentallen en het liefst met veel vermogen. Net als de caferacers uit de jaren 70 staat het rijplezier voorop en het flitsende rijden in stadsverkeer en niet de langeafstandsritten met hoge snelheden. Met deze gegevens is Benelli begonnen met de ontwikkeling van de TNT. Daarom hebben ze ook de cilinderinhoud vergroot, op zoek naar koppel en vermogen bij lagere toerentallen. In ieder geval zijn de veranderingen aan de driecilinder zo veel ten opzicht van de Tornado, dat we gerust kunnen spreken over een nieuwe generatie lange slag driecilinder motorblokken.

Om een grotere cilinderinhoud te verkrijgen hebben ze de slag verlengd van 49,2 mm naar 62 mm doormiddel van een verplaat-sing van de kruktap en een kortere drijf-stang van 109,8 mm, hierdoor komt de inhoud op 1131cc, de boring bleef 88mm. Nieuw is ook de verbrandingskamer in de cilinderkop, deze in nu meer halfrond waardoor het verbruik en de emissiewaarden sterk verbeterd konden worden. Onveranderd zijn de kleppen deze meten 33mm voor de inlaat en 29mm voor de uitlaat. Ook nieuw zijn de nokkenassen met een lifthoogte van 8,25mm en ook de aanzuigkanalen in de cilinderkop zijn anders, langer. 

De uitlaat werd ook totaal nieuw ontworpen de uitlaatbochten zijn 200mm langer en 60mm dik, deze lopen weer uit in een aluminium demper met twee kamers. Ook nieuw zijn twee elektronisch geregelde kleppen, een in de uitlaat en een in de inlaat, dit is om de gasstromingen te optimaliseren bij lagere toerentallen en komt het koppel en vermogen ten goede. Ook is er een nieuwe computer met natuurlijk nieuwe data gemonteerd en dan een met een snellere processor. Daardoor werkt de elektronica nu nog sneller ook met de extra functies van de elektronische magneetkleppen.

Wat betreft het onderblok is er ook nog iets veranderd ten opzicht van het korte slag motorblok, bij de 1130cc langeslag motorblok werden de twee nieuwe tandwielen voor de eerste versnelling ontwikkeld met een zwaluwstaartvorm met 0°-wikkel wat probleemloos gemakkelijk schakelen inhoud. De koppeling werd ook versterkt, nu zitten er 11 platen in de koppeling inplaats van 10 bij de Tornado. Ook de veerspanning werd verminderd waardoor de koppelingshendel nu een stuk lichter te bedienen is. In de langeslag 1130cc uitvoerring is het Benelli motorblok in staat om een vermogen te leveren van 101 kW ofwel 135 PK en een koppel van 118 Nm ofwel 12 Kgm bij 6250 Tpm, het maximum toerental is echter 9500 Tpm.