1996 – 2005 Merloni periode
In 1996 wordt Benelli weer verkocht, nu aan een echte liefhebber van motorfietsen, maar ook een slimme zakenman Andrea Merloni jr. Merloni komt uit een industriele familie en wil slagen om Benelli weer z’n verdiende glans op de motor en bromfiets markt terug te geven. Allereerst wil hij een financiële basis op bouwen door volop in de scootermarkt te springen. In 1997 kwam hij met een nieuwe scooter de 491. Deze kreeg al snel gezeldschap van de K2 en Pepe, voor 1999 stonden de eerste gekentekende tweewielers op het programma n.l. de 125-150 en 250cc Velvet scooters, de 125 en 150cc Adiva en de K2 met 100cc.
Op 26 juni 1999 had Benelli weer een primeur met de introductie van de TORNADO 900 TRE, dit gebeurde LIVE via het internet, het ontwerp was van Engelsman Adrian Morton, een zeer voortuitstrevend model met als grote blikvanger de gele koelfannen in de kont. Productie rijp was de Tornado nog lang niet en hiervoor werd ing. Pierlugi Marconi aangetrokken een man met een zeer grote reputatie. In 2000 was het zover en werd de eerste Benelli Tornado 900 Tre geintroduceerd op het eiland Man, hier werd een ere ronde gereden door Andrea Merloni en Kel Carruthers (de laatste wereldkampioen op Benelli in 1969). Vanaf de meet was duidelijk dat Benelli terug zou keren naar de circuits, gekozen was voor de WK Superbikes, hiervoor moesten er 150 Homologatie modelen gebouwd worden om mee te mogen doen, ze kregen 1 jaar uitstel maar in 2002 werd de Benelli Tornado 900 Tre Limited Edition uitgeleverd. Om te racen in de superbikes werd coureur Peter Goddard aangetrokken, een man die bekend stond als een zeer goede test-coureur.
2003 komt dan de productie Tornado 900 voor de gewone man, de motor wordt in het topsegment in gezet, voor een stevige prijs dus. De Tornado kreeg er in 2004 een luxe model bij de Tornado 900 RS, deze had vele mooie ondelen extra zoals, Carbon spatborden, OZ wielen, radiale remklauwen, oliekoeler, dikke voorvork, ergal kroonplaat. In 2004 kwam ook de eerste Naked de Benelli TnT, de driecilinder had nu een cilinderinhoud van 1130cc en leverde 136 PK, ook nu weer een futoristisch ontwerp van Adrian Morton en een model die een nieuwe markt moest aanboren. Ook op de scootermarkt zat Benelli niet stil, hier werd de gehele lijn aangepast op de tijd, de Velvet scooter groeide naar een cilinderinhoud van 400cc. Op de IFMA in Keulen in 2005 kwam Benelli met een hele rij TnT’s in speciale uitvoeringen, n.l. de TnT Sport – Titanium en de TnT caferacer. Helaas werd de geldkraan voor Benelli dichtgedraaid door de Merloni holding en kwam de uitlevering van de TnT specials traag op gang en de fabriek werd te koop aangeboden. Lange tijd bleek de Rus Nikolai Smolenski de beste papieren te hebben, maar hij wilde Benelli langzaamaan uit Italië laten verdwijnen naar Engeland. Dit werd hem niet in dank afgenomen en de deal werd afgeblazen. Er werden opnieuw onderhandelingen gestart met de Chinese Qianjiang group, dit werd in Oktober 2005 met succes afgerond en Benelli kwam nu in Chinese handen.